אומנות הקומיקס

קומיקס. התחום המרתק והעשיר הזה רלבנטי אף יותר עבור אלו שמתעניינים או כבר עוסקים בפועל בעולם העשיר של לימודי אנימציה ולימודי אמנות בכלל.

הסיפורים העשירים ויזואלית וטקסטואלית הללו כבר מזמן אינם נחשבים כמשהו נחות במדיה אלא כז'אנר מרתק ומיוחד בפני עצמו וכאמנות לכל דבר – ניתן למצוא סדרות וספרים שממש הטביעו חותם תרבותי רב משמעות על אנשים רבים ולעיתים על דורות שלמים. על מנת להבין לעומק את התחום הזה של לימודי אנימציה וקומיקס יש ללמוד מעט על ההיסטוריה של התחום, כיצד הוא התחיל ואיך התפתח לפורמט המרתק שהוא היום.

 

קומיקס- ראשית הדרך במאה ה-19

 

ניתן לראות קווי התפתחות אומנותיים ותפישתיים של עולם הקומיקס כבר לפני אלפי שנים, אך ממש כצורת אמנות מקובלת וחדשנית ראשית הדרך הייתה במאה ה-19, לצד התפתחויות משמעותיות בתחומי האנימציה והקולנוע. כמו עם תחומי המאנות והמדיה שהוזכרו כאן, גם קומיקס חייב הרבה מהתפתחותו למהפכה התעשייתית ולהתקדמות הטכנולוגית שאפשרה את פרסום החומרים והדפסתם באופן הדומה למה שאנו מכירים כיום.

 

ראשית תהליך הפופולאריזציה של קומיקס החל באופן טבעי בעיתונים ומגזינים שפרסמו מעין טורים או רצועות מאוירות שבהם הועברו סיפורים או אפילו תחומים אקטואליים בדומה לקריקטורות, שלב זה התרחש בסוף המאה ה-19 בשנים 1890 ואילך.

 

ניתן לראות איורי קומיקס ראשוניים במקומות שונים בעולם, כך שמבחינות רבות התחום התפתח וצמח בו זמנית במדינות שונות וקצוות של העולם. למשל סדרת ספרים שהיא הבסיס לאמנות האנימציה – מנגה – ביפן, האמן היפני הוקוסאי פרסם בין 1814 ל-1820 כמה ספרים מאוירים שבהם מבנה דמוי קומיקס. כמו כן ובאותו זמן פחות או יותר התפרסמו בספרד סיפורים מאוירים ברוח הקומיקס, בשוויץ פורסמו חומרים בעלי מהות קומיקסית ברורה, בגרמניה פרסם וילהלם בוש את הספר שמצליח עד היום "מקס ומוריץ" שהיה אבן דרך בתחום של לימודי אנימציה וקומיקס וגם בבריטניה פורסמו ספרים בעלי אופי ויזואלי דומה.

IDW - Skylanders

ההתפתחות המשמעותית

 

שורשיה של צורת אמנות זו מצויים אמנם במאה ה-19, אך מבחינת ההתפתחות המשמעותית ביותר קומיקס היא אמנות של המאה ה-20, היא התפתחה בצורה הגדולה ביותר אז, היא תיארה במובנים רבים את רוח התקופה ואת הלך הרוחות של הציבור והיא היוותה אסקפיזם ייחודי ומתאים לתקופה העמוסה והמורכבת של המאה העשרים.

 

אפילו בסין פורסמו ספרים וברצועות קומיקס ובבריטניה התחום הפך בעיקר למדיום לסיפורים הומוריסטיים, בבלגיה הומצא הסיפור המצליח והעשיר של טינטין שהחל בעיתונות והמשיך בתור ספרים מלאים וכדומה. את הקפיצה הגדולה של המדיום ניתן לייחס, כמו דברים רבים בתקשורת ובמדיה, לארצות הברית. בארצות הברית העיתונים והמגזינים החלו להתרחב מההומור אל תחומי הפנטזיה, הרפתקאות, מסתורין וכמובן גיבורי-על.

 

עד 1938 החלו כבר לפרסם ספרי קומיקס מקוריים עם חומרים שלא פורסמו ראשית בעיתונות, בשנה זו למשל הושק סופרמן שהצליח בצורה אדירה וקידם את המדיום מהותית. לאחר שקיעה קצרה בשנות החמישים, התחום חזר לצמוח ולפרוח מבחינת יצירתיות ופרסום חומרים משנות השישים ולמעשה עד כמעט סוף המאה העשרים. כמובן שעולם הקומיקס המשיך להתפתח ולצמוח בצורה ייחודית ביפן, שהציעה פרשנות שונה של המדיום והפיחה בו חיים מעבר לשווקים האמריקאיים והאירופאים.

 

כיום, חברות שמהותן היא קומיקס כגון מארבל צמחו ונרכשו בסכומים אדירים, עדיין מפרסמים רצועות וספרים בתחום וחלק מאמני הקומיקס הבינלאומיים נחשבים אמנים משפיעים ואיכותיים בכל קנה מידה.

 

קטגוריות: כללי, כתבות